top of page
Victoria draagt een blauwgrijs hemd met kleurrijke print in groen, geel en oranje. Haar blik is op haar laptop gericht. Voor haar staat een zwarte microfoon met rode kleuraccenten, waardoor haar gezicht naar het achterplan vervaagt.

Wat is audiobeschrijven?

Audiodescriptie vertelt het hele verhaal, aan iedereen

Er wordt dagelijks heel wat visuele kunst en media geproduceerd, maar slechts een fractie daarvan is toegankelijk voor blinden en slechtzienden. De meerderheid van deze kunst- en mediavormen is jammer genoeg nog niet toegankelijk voor hen. Toch toonden eerdere inspanningen aan dat dit wél kan.

 

Zo is er op televisie of in filmzalen bijvoorbeeld vaak al sprake van ondertitels voor bezoekers met een auditieve beperking. Op hun beurt kunnen audiobeschrijvingen hetzelfde betekenen voor mensen met een visuele beperking, zoals je hier kan bekijken.

 

Die deur naar inclusiviteit en toegankelijkheid zet ik graag mee open.

 

Audiobeschrijvingen zijn verbale uiteenzettingen van visueel waarneembare informatie. De focus van audiobeschrijving ligt op visuele aspecten, maar bijvoorbeeld ook op het kaderen van achtergrondgeluiden. Dit maakt het mogelijk voor blinden en slechtzienden om te genieten van onder andere (culturele) evenementen, kunst, televisieprogramma’s, films en nog veel meer.

​

Audiodescriptie kan op twee manieren worden ingevuld:

  • live ingesproken door een professionele audiobeschrijver

  • vooraf uitgeschreven door een audiobeschrijver en vervolgens opgenomen door de audiobeschrijver zelf of door een professionele stemacteur.

Voor wie zijn audiobeschrijvingen bedoeld?

Audiobeschrijving wordt gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Zo laat je blinden en slechtzienden meegenieten van het beste wat onze cultuur te bieden heeft. Daarom doen cultuurhuizen, televisiemaatschappijen, gespecialiseerde instanties en andere bedrijven in het medialandschap steeds vaker beroep op audiobeschrijvers.

 

Dankzij audiodescriptie kunnen duizenden producties op een inclusieve manier aan een breder publiek worden getoond. Zo dragen ook onze overheidsinstanties bij aan de normalisatie van audiobeschrijvingen. Zij stellen namelijk Europese toegankelijkheidseisen voor audio en video op. Momenteel vallen live audio- of videobestanden nog niet onder deze richtlijnen, al kunnen we daar gezamenlijk verandering in brengen door de culturele waarde ervan onder de aandacht te brengen. Daarnaast daagt het de wereld van kunst en media ook uit om op een creatieve manier een nieuwe blik te werpen op bestaande producties.

Deze culturele grootheden gingen je al voor: 

Het logo van Opera Ballet Vlaanderen. De letters O, B en V lijken wel te trillen.
Het logo van kunstencentrum Viernulvier, aan elkaar geschreven in zwarte letters.
Het logo van NTGent. De zwarte letters lijken door een spuitbus geschreven te zijn.
Het logo van kunstencentrum deSingel. Op een zwarte achtergrond staan de letters D en S onder elkaar. De letter S is gespiegeld.
Het logo van VRT in donkerblauwe gestyleerde letters.
Zittend aan haar bureau, kijkt Victoria geconcentreerd naar beneden, terwijl ze met haar rechterhand haar haar uit haar gezicht veegt. Ze draagt een blauwgrijs hemd met kleurrijke print in het groen, geel en oranje.

Hoe ziet een samenwerking er uit?

Voordat ik aan een audiobeschrijving start, ga ik eerst op onderzoek uit. Afhankelijk van het stuk en het medium waarvoor ik schrijf, varieert de informatie die ik opzoek.

 

Wel start elk proces op ongeveer dezelfde manier. Zo bekijk ik allereerst het stuk dat ik moet beschrijven heel aandachtig. Voor televisieprogramma’s of filmproducties bekijk ik de opnames en voor culturele evenementen baseer ik me op (video’s van) repetities.

 

Dit doe ik om te beslissen welke punten essentieel zijn voor het verhaal en om na te gaan op welke momenten het past om audiobeschrijvingen toe te voegen. Vervolgens start ik met mijn beschrijving en test ik fragment per fragment of alles vlot leesbaar is en goed binnen de tijd past.

 

In de cultuursector schrijf ik ook telkens een audio-inleiding met informatie over de voorstelling. Daarin heb ik het bijvoorbeeld over de regisseur, de acteurs, de context en de thema's in de voorstelling. Verder beschrijf ik het decor, de kledij en de opgevoerde personages, dansers en zangers. Meestal voeg ik aan dit alles nog een korte samenvatting/omkadering van het stuk toe. Die omkadering fungeert dan als een soort kapstok, waaraan ik de audiobeschrijving kan hangen tijdens de opvoering. Maar ook buiten deze sector kijk ik of er naast de rode draad van het verhaal andere invullingen zijn die geduid moeten worden om het geheel te kunnen kaderen.

 

Het resultaat is telkens een toegankelijk, professioneel en afgewerkt product op maat van jouw project. 

bottom of page